Uiteraard weet iedereen dat woorden effect hebben. Maar hoeveel effect, dat is vaak niet helemaal duidelijk. En is in mijn ogen ook verschillend per persoon. In de loop van de jaren is me in ieder geval één ding duidelijk geworden: dat woorden een effect hebben ten positieve of ten negatieve.
In deze blog wil ik je wat besef bijbrengen over het effect van je woorden. Daarbij laat ik je twee kanten zien. Ten eerste hoe je jouw woorden positief kunt beïnvloeden. En ten tweede hoe ik de juiste klant herken uit de woorden die hij of zij spreekt. Als je er open voor staat, dan kun je er zeker van leren.
Persoonlijk ben ik er achter gekomen dat mijn spreken niet altijd zo positief is geweest, niet naar de ander en ook niet naar mezelf. Er is een wereld voor me open gegaan in de afgelopen jaren. Dit heeft me veel inzicht gegeven in mezelf, maar ook in de ander. Ik ben aan het ontwikkelen hierin en deel graag mijn leerproces met jou.
Om een klein persoonlijk voorbeeld te noemen: ik slaap soms slecht. Dit kan allerlei oorzaken hebben, want soms zit ik vol ideeën, ben ik in de avond te druk geweest of wat dan ook. Het laatste jaar praat ik hier niet meer over, omdat het niets positiefs toevoegt aan mijn dag. Ik vertrouw er op dat ik ook met minder slaap een leuke dag zal hebben… Vaak heb ik nog voldoende energie en is er letterlijk niets aan de hand. En als ik toch te moe ben, wat heel zelden zo is, dan ga ik een half uurtje liggen.
Hoe jij je woorden positief kunt beïnvloeden
Het valt me wel vaker op dat mensen in twee groepen te verdelen zijn. Je ziet het leven heel positief en daardoor communiceer je ook zo. Of je richt je op dat wat niet helemaal lukt, richt je op je tekortkomingen en praat daar ook over. Je kunt je voorstellen dat het omgaan met mensen uit de laatste groep wat moeilijker is. Deze personen gaan er soms ook vanuit dat hun situatie niet te veranderen is en leggen zich er bij neer.
Als je tot die groep behoort, dan zie je weinig tot geen mogelijkheden om uit je gebreken en ongemakken te komen en neem je weinig tot geen initiatief om dit te veranderen. Let dan eens een periode op je woorden. Woorden hebben scheppende kracht, want als je elke dag uitspreekt: ‘ik kan er weinig aan doen dat ik diabetes heb, slecht kan bewegen of last heb van depressie’, heeft dit effect voor de lange termijn. Je denkt weinig in mogelijkheden en probeert niet snel om je leven in dit opzicht te veranderen.
Wat gebeurt er met je als je positiever bent? Ik kan zeggen heel erg veel, want ik heb dat ervaren. Het kan een wereld van verschil gaan maken als je het wil inzien én eraan wil werken. Stel je voor dat je ondanks je gebreken of lichamelijke ongemakken elke dag gaat opstaan en die dag opent met een positieve dialoog met jezelf. Je zegt bijvoorbeeld: ‘ dit is een nieuwe dag en ik besluit om hier iets moois van te maken!’
Dan gaan er mooie dingen in je leven gebeuren, want je zult meer inzicht krijgen in de manier waarop je spreekt. Tenminste als je kunt doorgaan in deze positieve gezindheid. Daar gaat het om, want veranderen gaat niet vanzelf. Het vraagt elke dag weer om de juiste acties.
Hoe herken ik de juiste klant
Voor mij is dit van belang, want ik wil die mensen aantrekken die enorm gemotiveerd zijn. Maar hoe herken ik die en hoe trek ik die vervolgens aan? Waar let ik op?
Het is me opgevallen dat dit vooral in de woordkeus ligt van de potentiële klant. Als ik hoor ‘ik moet nu echt afvallen voor de zomervakantie’ of ‘ik zie er niet uit en daarom moet ik gaan veranderen….’, dan weet ik al hoe laat het is. Deze mensen zijn nog teveel gericht op de korte termijn en op het moeten. Als je het woord moeten gebruikt weet ik dat je niet een lange tijd met een gezonde levensstijl bezig zult gaan. Pas als iemand zegt ‘ik wil graag veranderen maar weet niet goed hoe’ of ‘mijn verlangen naar een mooi gewicht is heel groot, wil je mij vertellen hoe ik dit kan bereiken’, dan weet ik genoeg. Deze mensen zijn van binnenuit gemotiveerd om aan de slag te gaan.
Let er de komende week eens op hoe je praat. Gebruik je positieve opbouwende woorden naar jezelf óf valt hierin nog wat te leren?
Geef een reactie